CAPITOLUL 1 - Cheia cuvintelor...cheie

TOTUL DESPRE KEYWORDS


Definitie: Termenul keyword, atunci cand ne referim la SEM (Search Engine Marketing), defineste un cuvant, o fraza sau o combinatie de cuvinte, folosite pentru a gasi pagini web relevante si utile.
Este simplu sa explici aceasta notiune, insa este mai greu sa faci un studiu in domeniu si ceva si mai complicat de gasit. O cautare poate viza un cuvant cheie, sau cateva fraze cheie odata. Fiecare foloseste metoda proprie de cautare si asta face dificil pentru webmasteri sa gaseasca acele cuvinte cheie care sa "conecteze" siteul la potentialii vizitatori.
Cercetarea cuvintelor cheie incepe cu intelegerea faptului ca gasirea unui numar mare de cuvinte cheie bine alese pentru subiectul siteului, care sa genereze un trafic de calitate, este fundamentala pentru succesul online.

Nu te va ajuta cu absolut nimic atragerea a mii de vizitatori catre siteul tau, atata vreme cat vizitatori cauta cu totul altceva decat oferi tu, in timp ce siteul nu poate fi gasit de catre cei cu adevarat interesati de continutul paginilor tale.
Aceasta o putem numi fara a gresi cu ceva, pierdere de vreme si munca in zadar, ceeace nu va fi niciodata benefic pentru afacerea ta, ca sa nu mai vorbim de dezamagirea creata vizitatorilor tai. In esenta, fiecare vrea sa gaseasca cuvintele cheie cu cele mai multe cautari, ce au relevanta pentru site.

Iata o problema de care ne lovim: este bine sa avem rezultate foarte bune ale cautarilor pentru un singur termen de cautare, sau este mai bine sa avem mai multe cuvinte cheie care au o cautare mai mica? Care ar fi calea cea mai buna?
Asta depinde in totalitate de tema abordata de siteul tau si de cat de multi termeni diferiti pot fi folositi pentru a putea gasi aceeasi informatie. Pentru unele siteuri pot fi folosite mii de interogari in motoarele de cautare, in timp ce altele pot avea cel mult cateva zeci de termeni care ar putea descrie continutul.
La lansarea unui site, va fi in avantajul tau sa gasesti si sa folosesti keywords pentru care nu ai o competitie puternica. Obtinerea unui succes in cautari pentru cuvinte cheie mai putin folosite, va va conduce cu timpul la cresterea rankului si pentru cuvinte cheie ce au o competitie mai mare (adica sunt folosite mai des pe alte siteuri si in cautari pe motoare). In aceasta lectie va vom prezenta si conceptul de "long tail keywords", hai sa-i zicem "fraze cheie mai lungi", care nu sunt prea competitive in cautari (probabilitatea folosirii lor in cautari este mai mica), dar care definesc perfect siteul tau (adica au ca tinta directa siteul tau si eventual, foarte putine alte siteuri).


Sfat: gandeste precum clientii tai


Asta este mai usor de zis decat de facut. O parte a problemei esti chiar...tu, detinatorul siteului. Tu iti stii afacerea si piata foarte bine. Jargonul folosit in domeniul tau il folosesti zi de zi. Nu-i de mirare ca atunci cand incepi sa cauti cuvintele cheie, o sa te axezi pe un volum foarte mic de cuvinte cheie. Si asta nu face decat sa devii propriul tau inamic in cautarea altor idei.

Cea mai grea parte in dobandirea cuvintelor cheie valoroase, este sa-ti tii mintea deschisa, sa intuiesti toate metodele posibile pe care lumea ar putea sa le foloseasca, pentru a gasi acelasi lucru.

GASIREA CUVINTELOR CHEIE OPTIME ESTE O PARTE STIINTA, O PARTE INTUITIE SI O PARTE IMAGINATIE!

Pentru ca nu poti intra in mintea fiecarui potential vizitator al siteului tau, va trebui sa te bizui pe asa- numitele "keyword research tools" (instrumente de cercetare), pentru a gasi ce anume cauta lumea si cat de des. Exista cateva programe foarte puternice, dedicate acestui tip de cercetare, dar volumul de informatii pe care le obtinem dela acestea va poate descumpani.

O alta resursa de cuvinte cheie relevante, este studierea siteurilor competitorilor tai. Si aici ne referim la studierea siteurilor care au cele mai mari page rank si care sunt in competitie cu siteul tau.
Pentru aceasta va trebui sa gasiti un top 5 sau10 al siteurilor "rivale" si sa treceti in revista cuvintele cheie folosite pe paginile acestora. Acesta poate fi un proces ce poate dura destul de mult dar, din fericire avem la dispozitie un numar de programe care pot face acest lucru pentru noi. Pe parcursul acestui curs, o sa va spun cum se pot adauga sute de cuvinte cheie la proiectul tau.

Cautarea cuvintelor cheie este similara cu un interviu pentru un job


Pentru a gasi candidatul ideal, ai putea fi necesar sa intervievezi sute de candidati. Procesul de gasire a cuvintelor cheie este ceva similar; va trebui intai sa gasesti o lista foarte lunga de cuvinte cheie si toate combinatiile posibile ale acestora. Chiar si dupa ce ai generat o astfel de lista, este aproape garantat ca mai exista si alte cuvinte cheie pe care nu le-ai descoperit in prima cautare. Asta ne duce la concluzia ca, selectarea cuvintelor cheie si procesul de "filtrare" a acestora nu se incheie niciodata ! sau cel putin nu se va tremina pana cand nu vei fi multumit de numarul de vizitatori pe care il vei avea pe site.

UNDE si CUM gasin cuvintele cheie?


Pentru aceasta va trebui sa strangem informatii din mai multe parti:

- Brainstorming: Lasa-ti mintea libera, sa gaseasca toate variantele imaginabile de cuvinte cheie. Nu gandi "ingust", numai la obiectele sau resursele pe care intentionezi sa le comercializezi! Nu te axa numai pe intrebarea obsedanta " ce vinde siteul meu?" Pune-ti intrebari de genul "Ce probleme pot rezolva produsele mele? La ce este bun produsul meu? Cine doreste sa foloseasca prodsul?"

- Varianta platita de gasire a cuvintelor cheie: Aceasta resursa include Wordtracker, Keyword Discovery,Keywords Analyzer, and Wordze. Toate acestea va vor da date extrem de importante cu privire la popularitatea cuvintelor cheie. Sursele enumerate mai sus reprezinta instrumente extrem de puternice dar, pot fi foarte scumpe. Va putem recomanda totusi editiile gratuite Free Wordtracker si Free Keyword Discovery, inainte de a cheltui sume destul de mari pe editiile platite.

SFAT: Daca va decideti sa folositi variantele platite, foarte probabil ca nu o sa aveti nevoie de o subscriere pe o perioada mai mare de o luna.

Gasirea cuvintelor cheie principale si secundare, in general nu poate dura mai mult de o luna, chiar si pentru doua sau trei siteuri. Asta bineanteles, nu inseamna ca ai terminat munca de cercetare si descoperire a cuvintelor cheie, dar gasirea a 4 sau 5 fraze cheie secundare poate fi facuta si cu instrumente gratuite, daca bugetul tau s-a cam diminuat :)

- Instrumente gratuite de gasire a cuvintelor cheie: Ai acces la Google externalkeyword tool, un instrument util pentru extinderea listei tale de cuvinte cheie. Din pacate, acesta va furnizeaza informatii mai degraba cu privire la volumul de cautari decat despre numarul actual de cautari. O alta informatie foarte utila pe care v-o furnizeaza acest instrument, este siteul asociat cu cuvintele cheie cautate (site-releated keywords). Adica mai "citet", daca introduci URL-ul unui site ce se afla in competitie cu al tau, vei obtine in cateva secunde cuvintele cheie ce tintesc siteul respectiv.

- Folosirea publicitatii pay-per-click (PPC): Aceasta actiune va va ajuta in gasirea si selectarea celor mai "productive" cuvinte cheie, bazata pe pretul clickului (click through rate - CTR) si rata de conversie (adica raportul dintre vanzarile finalizate si numarul total de clickuri efectuate sau si mai pe romaneste, cate clickuri platesti pentru o vanzare). Aceasta este una dintre cele mai rapide metode de a selecta cuvintele cheie relevante, de vreme ce potentialii tai vizitatori au "votat" deja pentru cuvintele cheie pe care le alegi pentru site. Testarea unor cuvinte cheie noi prin PPC, este o actiune extrem de utila si putin costisitoare, de a valida cuvinte cheie noi, inainte de a le folosi in paginile siteului tau.

- Intreaba-ti prietenii si colegii: Desi probabil ca esti un expert in domeniu si esti perfect capabil sa-ti descrii produsele si serviciile oferite, ai putea deasemenea sa ai o viziune ingusta pentru gasirea cuvintelor cheie relevante pentru siteul tau. Oamenii care cunosc mai putine despre afacerea ta iti pot da ponturi extrem de bune cu privire la modul in care ei ar cauta produsul sau serviciile tale.

Instrumente pentru sugerarea tremenilor sinonimi: Poti gasi foarte repede sute de termeni sinonimi cu cuvintele tale cheie, folosind Lexical Analysis" dela Wikipedia sau "Thesaurus" (pentru limba engleza). Crearea unei liste foarte lungi de cuvinte cheie ce include si un numar mare de sinonime si acronime este o actiune esentiala. Gasirea frazelor cheie similare, care nu au neaparat radacina in intelesul cuvintelor cheie originale, iti va deschide calea spre indexarea semantica latenta. Prin indexare semantica definim actiunea asocierea unor documente bazata atat pe relatia directa dintre cuvinte cit si pe intelesul cuvintelor.
De exemplu un cumparator doreste un computer si tasteaza "apple" in Google, dar altcineva interesat de informatii despre mere, va tasta tot "apple". Este "treaba" indexarii semantice latente de a "conecta" paginile web la sensul corect al cautarilor in motoarele de cautare. Acest tip de indexare se pare ca este folosit pe scara larga de Google.

- Acceseaza Clusty , introdu o comanda de cautare si arunca o privire in meniul "clusters". Poti obtine zeci de idei dela keyword clusters jucandu-te cu diverse combinatii de cuvinte cheie. Poti deasemenea vizita Technorati un bine-cunoscut blog aggregator, pentru a-ti deschide mintea si a genera noi cuvinte cheie. Introdu un termen de cautare si studiaza sectiunea "related tags" sub rezultatele cautarii.

- Rapoartele statistice despre vizitatori: Acestea pot fi generate de scripturi bazate pe programe de statistica a vizitatorilor sau din web server log files. Acestea te pot ajuta sa descoperiti noi cuvinte cheie, prin observarea cuvintelor cheie pe care le folosesc vizitatorii in motoarele de cautare, pentru a accesa siteul tau. In unele cazuri vei descoprei cuvinte cheie la care nu te-ai fi gandit vreodata ca pot fi folosite. Ar trebui mai apoi sa cercetezi aceste cuvinte si sa descoperi alte cuvinte cheie "de nisa".

Cuvintele cheie regionale sau apartinand unor dialecte: Folosirea unor astfel de cuvinte pot creste relevanta siteului tau in fata vizitatorilor, prin utilizarea de filtre geografice. Pot exista variatii de cuvinte cheie chiar si in tari ce vorbesc aceeasi limba.

Cuvinte scrise gresit, cuvinte legate cu cratima si pluralul: Aceasta categorie de cuvinte cheie iti poate oferi o multitudine de cuvinte cheie aditionale. Motoarele de cautare pot sugera scrierea corecta a cuvintelor cheie sau cuvinte despartite cu cratima, ca raspuns la cautari, dar nu pot interveni asupra a ceeace se cauta. Din acest motiv, folosirea a cateva cuvinte cheie scrise gresit sau variatii ale pluralelor cuvintelor, va pot aduce vizitatori in plus pe site.

Site search engines: Acestea pot fi o sursa foarte buna de cuvinte cheie. Sunt de preferat analizelor suplimentare ulterioare privind valoarea cuvintelor-cheie, a lungimii acestora si a altor masuratori importante vizand cuvintele cheie.

" Spionarea" competitorilor ce au un rank mare: Acestea sunt siteuri bine optimizate si contin pagini cu densitate optima de cuvinte-cheie. Este o metoda folosita in mod curent de catre webmasteri, nu chiar "ortodoxa", dar extrem de utila. Practic te vei folosi de munca, competitorilor tai. Cu ajutorul unor programe special concepute in acest sens, care va pot extrage cuvintele-cheie din Meta keywords si din continutul HTML al paginilor, in cateva secunde. Exista doua unelte SEO puternice gratuite, disponibile online, care te ajuta in aceasta problema: prima este SEOdigger, un instrument foarte bun, care iti premite sa "intri" in URL-urile competitorilor si iti poate furniza sute de cuvinte cheie folosite pe siteurile acestora, ce pot fi si sortate in functie de popularitatea pe care o au pe Wordtracker si Overture.
Cel de al doilea instrument este Spyfu care ne este util in identificarea competitorilor in campaniile pay per click si a cuvintelor cheie pe care le folosesc in advertising. SpyFu iti spune ce cuvinte cheie cumpara fiecare website, pe care le poti folosi si tu.


Cateva modalitati de selectie a unor cuvinte cheie bune


Selectarea cuvintelor cheie favorite necesita experienta si putin "know how", dar este foarte util sa cunosti modalitatea de lucru a expertilor in domeniu; mai jos ai descrierea succinta a pasilor ce trebuie respectati pentru aceasta.

- In programul favorit pentru cercetarea cuvintelor cheie Wordtracker, Keyword Discovery sau Keywords Analyzer, introdu fraza cheie pe care vrei sa o examinezi. Incepi cu cuvintele cheie cele mai generale, in acest mod avand sanse mai putine de a omite cuvinte cheie folosite in mod curent pe motoarele de cautare.
- Cauta 2-4 cuvinte (fraze) cheie care sunt cautate de cel putin 200 de ori pe zi sau mai mult. Primele 3 siteuri in top vor primi 60% - 80% din volumul de cautari si asta te indreptateste (statistic) sa speri la cel putin 120 de vizitatori unici pentru aceste cuvinte cheie. In unele cazuri ai putea prefera folosirea unor cuvinte cheie ce iti vor aduce mai putine cautari, poate 50, atata vreme cat respectivele cuvinte cheie "tintesc" foarte bine afacerea ta.
- In acest moment va trebui sa ai cel putin 20-30 de cuvinte cheie foarte bune in "cos".
- Foarte probabil ca, cuvintele cheie selectate vor avea o competitie redusa. Unele din instrumentele de descoperire a cuvintelor cheie pe care ti le-am recomandat iti vor spune deasemenea volumul de competitori pentru fiecare cuvant cheie in parte; poti deasemenea sa verifici manual numarul acestora, folosind respectivele cuvinte in cautari pe motoare, scriindu-le intre ghilimele. Folosirea ghilimelelor este foarte importanta, motoarele de cautare aducandu-va in atentie numai siteurile ce contin exact respectivele cuvinte. Regula generala este ca motoarele de cautare sa nu va aduca mai mult de 100.000 de rezultate. Cuvintele cheie care aduc mai mult de 100.000 de rezultate, vor necesita un volum mare de munca pentru optimizare si construire de linkuri.






Gruparea cuvintelor cheie


Managerierea si optimizarea unui numar mare de cuvinte cheie poate fi o munca descurajanta si reclama gruparea pe liste construite in mod logic, pentru pagini web specifice, dupa ce cercetarea initiala a cuvintelor cheie a fost finalizata. Fiecare site are 5 - 10 cuvinte cheie de baza, care pot raspunde la intrebarea "care este subiectul acestui site?" Restul cuvintelor cheie sunt numite "secundare" si vor fi derivate din cuvintele cheie de baza din punct de vedere lexical sau avand "tulpina" in cuvintele- cheie de baza.

Tipuri de cuvinte cheie:

- Cuvinte cheie principale: de obicei contin 1-2 cuvinte si toate celelalte cuvinte cheie au radacina in acestea sau sunt cuvinte (sau fraze) asociate din punct de vedere lexical acestora, gresit scrise sau diferite forme ale pluralului. Exemple de cuvinte cheie pot fi "credite", "apartamente", "DVD", "telefoane mobile", etc. Cu toate ca tintirea unui rank inalt pentru astfel de cuvinte cheie ce au o competitie foarte mare pare a fi imposibila, fara doar si poate ca folosirea lor in textul paginilor web sau in titluri sau in taguri HTML este totusi necesara pentru o optimizare efectiva.
- Cuvinte cheie secundare: Sunt cuvintele pentru care incercam cu adevarat sa dobandim un rank inalt pe motoarele de cautare: din acest motiv acestea necesita cel mai mare efort de cercetare si filtrare. Frazele de cautare secundare provin fie din cuvintele cheie de baza, fie din forme echivalente ale acestora folosite la singular sau plural. Frazele cheie secundare sunt de regula compuse din 2-3 cuvinte, dar pot ajunge la 5 sau 6 cuvinte, in anumite cazuri. Poti folosi fraze de genul "cea mai buna refinantare", "momeli ideale pentru crap" sau
" promotie exceptionala la telefoane mobile".

Capitolul urmator va face o analiza asupra tematicii cuvintelor cheie,deaceea il vom numi tematica cuvintelor cheie.
Pe curand!

Niciun comentariu:

Loading the player ...